Ta en återställare iställer för att träna

Känns det tungt i dag? Behöver du en ursäkt för att ta en återställare framför TVn i stället för att släpa dig till gymmet för att försöka träna bort baksmällan? Här får du argumenten – från forskare.

5 skäl att ta ett glas dagen efter

Enligt en studie vid universitetet i Wisconsin motverkar mörkt öl hjärtattacker lika bra som aspirin.

Två glas av drinken Bloody Mary – med eller utan vodka – innehåller den rekommenderade dagliga dosen av lycopen, en antioxidant som motverkar prostatacancer.

Öl innehåller kisel, som stärker benstommen. En finsk studie visade dessutom att de som dricker en öl om dagen sällan får njursten. Njursten räknas förresten som en utav de mest smärtsamma sjukdommarna i världen.

Ett glas rödvin motverkar hörselnedsättning eftersom det skyddar de små håren i innerörat, enligt en studie vid universitetet i Michigan.

Vitt vin innehåller samma aminosyror som finns i fin olivolja, vilket hjälper mot inflammationer, enligt forskning vid universitetet i Milano.

(Bara ett glas gäller naturligtvis – vid överkonsumtion av alkohol försvinner de positiva effekterna.)

 

6 skäl att INTE träna

Mycket träning kan leda till en förvriden självbild, inte olik den anorektiker och bulimiker lider av.

En varm och blöt miljö med många besökare ökar risken för att man får fotsvamp.

Om man är ovan att träna och tar i för mycket är risken betydande för en hjärtinfarkt. Detta gäller i synnerhet medelålders män som fortfarande tror att de är 20 år.

Riskerna att skada sig på gymmet dagen efter fest är tio gånger högre än vanligt.

De energislukande maskinerna på gymmet bidrar till växthuseffekten.

Gymmet är en bakteriehärd. När man fyller på vattnet i de gemensamma fontänerna får man en bonus på inträdet man hade kunnat klara sig utan.