Blir träningen bortkastad?

Alkohol och träning
Träning och alkohol är inte någon bra kombination. Det vet de flesta. Alkohol innehåller i sig mycket kalorier och sedan äter du kanske fel både på kvällen och dagen efter. Det blir kanske en hamburgare som fyllekäk och en flottig pizza dagen efter när du inte orkar laga mat. Det är knappast optimalt för att få bra träningsresultat, men den stora frågan är egentligen hur ska man resonera ”dagen efter”?

Blir veckans träningspass bortkastade om jag super till i helgen?
Vissa verkar faktiskt anse att det är så. Men det är ju totalt ologiskt. För det första, vad är en veckas träning? För mig är det några löppass och några gympass, lite fotboll kanske. Om en person däremot bara tränar ett pass på hela veckan, tappar vi lika mycket då? Om jag har haft en dålig vecka, kan jag supa till ordentligt för att ta mig tillbaka till den fantastiska form jag var i för en vecka sen?
Det är helt enkelt ett väldigt konstigt resonemang som inte är sant.
Alkohol motverkar både muskelbildning och fettförbränning, men den nollställer inte resultatet. Du kommer fortfarande att få resultat även om du dricker på helgerna, det kommer bara att ta lite längre tid.
Men hur mycket längre beror på person, hur mycket man dricker och hur ofta, hur bra träningen är och många andra parametrar. Så det är inte samma för alla personer.